Dekra Slovensko

Zimné nástrahy pre motorové vozidla

Zima sa nekompromisne blíži, teploty klesajú...

Jazdy v zime sú nebezpečnejšie ako v inom ročnom období. Dôvody sú prosté: nižšia teplota, cesty pokryté snehovou prikrývkou alebo ľadom, častejšie hmly, dlhšie noci.

Poďme sa pozrieť na zásady, ktoré by si mal v chladnom počasí osvojiť každý vodič.

Naštartvať a ísť si po kávu?

 
Majitelia áut si často myslia, že vozidlo, ktoré stojí celú noc na parkovisku, treba zahrievať na voľnobeh. Ono to tak celkom nie je pravda. Nové dieslové motory vytvárajú len veľmi malé odpadové teplo, preto zahrievanie na voľnobeh trvá oveľa dlhšie. Rýchlejšie sa auto zohreje, keď s ním začnete jazdiť. To však neznamená, že vytočíte auto do najvyšších otáčok. Chvíľu trvá, kým sa olej dostane všade tam, kam má. Netreba zabúdať ani na brzdy, tlmiče a samotné riadenie. Tiež potrebujú istý čas na to, aby sa zohriali. Vo všeobecnosti platí, že pri teplote okolo -10 stupňov Celzia potrebuje auto na zahriatie cca 10 minút.

Pred samotnou jazdou si treba zapnúť vyhrievanie zadného okna a zrkadiel. Potom sa vám bude ľahšie čistiť okno. Metličkou odhrniete sneh z CELEJ karosérie a oškrabete ľad z okien. Robte to dôkladne, pretože vodič je zo zákona povinný pred jazdou odstrániť z vozidla kusy ľadu a snehu, ktoré by sa mohli uvoľniť počas jazdy. Za neodstránenie snehu, poprípade ľadu Vám hrozí pokuta vo výške 50 € (zákon č. 49/2014 Z.z. § 38 ods. 4.).

Do februára tankujeme inak

V zimných mesiacoch nezabúdajte ani na správne tankovanie. Od polovice novembra do konca februára určuje slovenská legislatíva iné zloženie palív, ktoré sú vhodné na používanie v chladných dňoch. Zloženie benzínu a nafty je v zime odlišné. Benzín obsahuje viac prchavých zložiek, ktoré zabezpečujú lepšiu odpariteľnosť paliva.

Nafta zase obsahuje menšie množstvo ťažkých parafínov, ktoré majú tendenciu pri mínusových hodnotách kryštalizovať, a tým zaniesť palivový filter. Zmena zloženia teda zabezpečuje lepšiu štartovateľnosť aj chod motora pri nízkych teplotách.

Okrem iného sa odporúča tankovať plnú nádrž, aby nedochádzalo ku kondenzácii vody. Vyšší obsah paliva v nádrži, znižuje množstvo vzduchu a tým prípadné problémy s kryštalizáciou vody pri nízkych teplotách.